Tuesday, April 28, 2009

[ ..bile rase nk mengarut.. ]




..hari nie, aq baru lps 1 paper, ader 1 gik..tp, blog kli nie bkn nk citer psl paper, tp satu perkara yg betol2 wat aq semakin dekat pada Yang Maha Esa..aq jmpe blog seorg sahabt nie..penuh gn ilmu yg sggh bermakna..aq nk jer copy ayat nie..bkn utk aq, tp utk tatapan sahabt2 yg aq sayang kt luar sne..


"..jika dulu seseorg pernah bercinta bagai nak rak, tidur makan mandi semuanya tak senang kerana bahana cinta yang ditanggung. Tapi, bila cintanya tak kesampaian, putus ditengah jalan, maka kecewa dan pedihlah terasa dalam diri..."


"..tapi aku bukannya nak bercakap soal kecewa dan bagaimana pedihnya putus cinta ini, cuma nak highlightkan disini, pasti insan tadi akan mula berfikir sebab dan musababnya cinta dia boleh putus. Dan sekiranya cinta barunya tiba, dia akan mula menyusun strategi dan lebih berhati-hati dalam berhubungan dengan cinta barunya..."


"..segala perkara yang pernah dibuat dengan cinta lamanya, akan diteliti dan dikaji sebaiknya, agar perkara sama yang boleh menyebabkan cintanya tidak kesampaian berulang kembali dengan cinta barunya ini. Sebaiknya dia akan berusaha untuk tidak mengulangi perkara sama yang boleh menyebabkan cintanya putus lagi..."


"..tak salah bercinta, tapi kalau tak dikawal, rosak binasa dan terjerumuslah kita ke lembah cinta yang dimurkai dan tidak diredhai Allah..."


"..macam mana nak bina sebuah masjid yang mendapat keredhaanc Allah, jika asas pembinaannya pun kita dah tak jaga dan mendatangkan kemurkaan Allah. Sedikit sebanyak, ia bakal mempengaruhi kehidupan dan anak-anak kita kelak..."


Itula pesanan dr seorg sahabat yg mencuit hati aq yg kaku nie...selagi kita bley berubah, berubah la..bkn aq, kita same2 perbaiki diri kita stp masa dlm mendambakan keredhaan dan rahmat dr Allah..insyaAllah aq doakan utk sahabat2ku moga2 kita tergolong dalam insan yg mndapat perlindungan di bawah ARASH-Nya kelak..Amin..




No comments: