Tuesday, June 23, 2009

[..khasiat minyak zaitun (OLIVE OIL)..]


...minyak zaitun yang dihasilkan dari pohon zaitun merupakan produk asli hasiltani di benua Asia Kecil dan taburannya bermula dari Iran, Syria dan palestin sehingga keseluruhan Mediterranean semenjak 6,000 tahun yang lalu...

..pohon zaitun yang berkat ada disebut dalam Al-Quran, dalam surah An-Nur. Semenjak 1400 tahun yang lalu, Nabi Muhammad SAW telah menasihatkan umat Islam agar menggunakan minyak zaitun untuk kesihatan dan penjagaan badan, di mana Baginda SAW sendiri menggunakannya sebagai minyak rambut...

KEGUNAAN DAN KELEBIHAN MINYAK ZAITUN
  • Mengurangkan pengambilan lemak dalam diet harian
  • Menghindari penyakit kardiovaskular dan arteriosclerosis
  • Mengelakkan pembentukan batu hempedu (gallstone)
  • Membantu penghadaman dan mengurangkan ulser perut
  • Antioksidan dan antikanser
  • Membantu keseimbangan metablisme tubuh, pertumbuhan tulang dan tubuh yang baik (khasnya bagi kanak-kanak)
  • Membekal vitamin E
  • Kecantikan (kulit dan rambut)
  • Kestabilan asid lemak
  • Membekal pelbagai vitamin untuk antipenuaan
  • Kegunaan masajterapi

Penggunaan:

  • Gunakan dalam masakan menggantikan minyak masak kelapa sawit.
  • Mengambil secara terus sekurang-kurangnya 2 sudu makan setiap hari.

Terdapat 3 jenis minyak zaitun:

Extra Virgin Olive Oil
Merupakan minyak zaitun paling murni dengan kadar keasidan 0.5-1 peratus. Warnanya kehijau-hijauan dan sesuai untuk dijadikan sos salad.


Virgin Olive Oil
Kandungan asidnya sekitar 4 peratus. Ia berwarna hijau kekuningan. Biasa digunakan sebagai campuran masakan atau hidangan tumisan.


Olive Oil
Minyak zaitun jenis ini mengandungi tahap keasidan melebihi 4 peratus. Berwarna kekuning-kuningan dan biasanya digunakan sebagal pengganti minyak untuk menggoreng dalam masakan Itali.

..hasil kajian yang dijalankan oleh Ketua Jabatan Epideminologi, Universiti Harvard, Dr. Dimitnios Tnichopoulos menunjukkan bahawa penggunaan minyak zaitun dalam jumlah yang besar dapat menurunkan risiko kanser payudara sehingga 50 peratus...

..selain itu, Bapa Kedoktoran Moden, Socrates menyarankan agar kita mengambil jus segar zaitun bagi menyembuhkan gangguan mental dan masalah pencernaan. Selain itu banyak lagi kajian oleh pakar sains yang mengatakan bahawa minyak zaitun merupakan sejenis antioksida yang diperlukan untuk memerangi LDL kolesterol (kolesterol jahat) yang menyumbat arteri jantung, penyebab utama serangan jantung. Penelitian ini diperkuatkan lagi dengan bukti bahawa jumlah penduduk Mediterranean yang terkena serangan jantung amat kecil berbanding penduduk dunia yang lain..

..pakar kecantikan juga sepakat mengatakan bahawa minyak zaitun amat berguna untuk kecantikan. Vitamin E yang terkandung dalamnya dikatakan dapat meremajakan, menjaga kelembapan dan kekenyalan kulit. Kononnya Cleopatra, ratu Mesir purba yang jelita itu juga menggunakan minyak zaitun untuk menjaga kecantikannya...

..Jadi apa ditunggu lagi?...^_^..selamat mencuba..

Saturday, June 20, 2009

[...aromaterapi..]

..seharian bekerja pas2 mengadap komputer mahupun belajar, bkn saja mata tp bahu, badan mahupun jugak otak kurang berupaya utk 'bekerja'..kdg2 kita x sedar, syok2 bekerja akan mengundang bahaya pada badan...keletihan, sakit2 seluruh badan pada waktu mlm..mmg x leh nk tido lena..huhuhuuuu3...

..oleh itu, aq nk kongsi bbrp petua nk hilangkan keletihan, dan sakit2 seluruh badan...

AROMATERAPI

..campurkan dua atau tiga titis minyak aromaterapi dengan satu sudu teh minyak sayur...kemudian, usap pada bhgian tubuh yg ingin diurut..

..gunakan lilin aromaterapi atau minyak aromaterapi..haruman tersebut akn tersebar si seluruh kawasan rumah...

..selain itu, masukkan enam titis minyak arimaterapu dalam air mandi anda..selepas 20 minit, biarkan..dan mandi laa sepuas2nya...hehee3...klu ada tab mandi, mudah skit..rendam kn diri anda, diiringi dengan lilin aromaterapi...


KEGUNAAN & JENIS-JENIS AROMATERAPI

Relak
..untuk lebih relak dan tenang, anda boleh cuba aroma calamus, chamomile, carrot seed, cypress, geranium, jasmine, levender, lime marigold, rose, rosewood, sandalwood, vanilla, violet leaf dan ylang ylang..


Tidur
..aroma chamomile, cypress, geranium, levender, rose, sandalwood dan ylang ylang membantu anda untuk tidur dengan lebih nyenyak..pastikan kuantiti anda guna bersesuaian dengan suasana persekitaran..bkn aper, karang sesak nafas....susuh plak..heheheheh3...



selamat mencuba..^_^

Friday, June 19, 2009

[...durian jatuh weyhhhh..]


..fuh~...durian seyh..sodap2...skali makan, mmg x igt..dua kali..panas2 badan..3 kali, daa kene stop...mau tidok nyer, confirm x bley tidow mlm karag...durian punye pasal....

..mmg bez...mlm2 pegi shahbandar...beli durian...durian punye hal...x kesah~...!! redah2...beri laluan..beri laluan....hahaha3...

...skali beli, 3 kilo jaa~...x dak simpan utk esok hari...beli ari nie....mlm niee...LICIN..~~!!!..hahaha3...

..sodap2....mmg bez..mkn depan tV...cekoH ramai2..lepas se...se lagik...hahaha3..tp, aq sorg jew yg giler durian kt umah..yg laen x dakkk...sO, aq ajk ma aq g bandar durian...

...beli durian, x mahir jugak...tp, abg mat (pekerja LI) de gtau nk beli durian, tanye GRED...hummphh~..."ad gred jugak ropenyer..."


....seme durian yg mai cni, dr JOHOR..patut laa x beZZzz~!!! hahahaa3...mne tidoknyer, durian dr johor, sme daaa expired, bru de anto cni kot...

..durian dusun paksdare aq lagik bez...mkn ON SITE..mksudnye, mkn kat dusun terus laaa~...hehehe2..bile laa nk pegi dusun niee...bley makn2 durian..mandi air bukit...seejuuukkk.... bezzz gilerrsss~...

..fuh~!!windu tyme zaman kecik2 dulu...panjat bukit, ramai2...huhu2....skrg, daaa besaw2...mak bapak pom daa x larat...nmpknye, aq yg kene terus kan...hahahaaa2....





Tuesday, June 16, 2009

[..perkara punca wanita membenci lelaki..]

rujukan: MIDI (15 Jun 2009 )

..hub lelaki dan wanita mmg x boleh dipisahkan..sbnarnye mereka sling memerlukan walupun hakikatnya lelaki tdk pernah memahami wanita dan wanita x pnh memahami lelaki...

Antara punca2:

1) mengonkong
..wanita x ske apbl dr dikongkong terutama perhubungan...pepandai nk letak syarat sedangkn diri belum terikat dgn ikatan yg sah...oleh h yg demikian, kepercayaan pntg antara 1 sama lain...nie, x kn nk pg kedai dpn umah kene habaq mai jgk kot...hehe3..

2) menipu
..mmg skali je wanita rase kene tipu, jgn harap la nk dpt kepercayaan de smula..pmpuan mmg pantg kene tipu..klu nk bohong sunat, ikut logik sket la..nie tdk, x der makne laa klu tiap2 mlm and gtau yg anda xde kredit kan..huahahaa3...poyo2...

3) kurang memberi perhatian
..lelaki mmg x ske dgn pkara yg remeh temeh..kdg2 pmpuan pom cm g2 gk...tp, ssetengh dr nya prihatin even mnde tu kecik kuman jew...jd, bile lelaki x bg perhatian, pmpuan rse cm terabai jew..kdg2 mereka rs tdk dihargai...apatah lagik nk ngaku kesilapan sndiri kn..hmmm...

4) komited terhadap kerja
..yg nie mmg diharuskan cz lelaki akan jd ketua keluarga..dan perlu cr rezeki..kdg2 bile lelaki sibuk atau 'buat-buat sibuk' pmpuan rse menyampah semacam jew..."haluu~...kite pom blaja jugak..igt awk sorg jew blajar...?"..hehehehe3...pndai2 la bg mase..seminggu skali...or sebulan sekali..x la pmpuan rse cm patung yg bernyawa..

5) panas baran
..yg nie 1 lgik..."singa jadian"..bkn pmpuan je x ske org garang, lelaki pom x ske gk pmpuan grg..stakat tengking, bley laa kn...tp, klu daa smpi tahap tangan hinggap pipi, itu daa lebey beb...!! sesedap jewwww~...igt pmpuan nie, xde perasaan ker...skali hati tercalar, jgn harap bg peluang ke 100...huhuhhu2...

6) pentingkan kawan-kawan
..lelaki mmg terkenal dgn sikap yg pentgkan kawan2 lebey dr keluarganya sndiri..kdg2 sggp ketepikn fmly sbb kwn punye hal...hmmm~...berpada2 la...klu ad masalah, jgn terlalu dptkn nasihat dr kwn2 korg berbandig pasangan korg sndiri..korg yg kapel, awat kwan korg yg wat keputusan...?.." cm x yakin dr sndiri pulak." cbe settelkn masalah same2....klu x, x mustahil la 1 hari pasangan korg lari..huahahaha3...

7) putar belit
..putar belit alam, mmg sinonim gn kaum lelaki nie...putar..putar...putar cm roda impian tu..hmmm..putar la selagi kamu mampu, tp bygkn jika tembelang pecah...huhuhhu2..jujur jew, kn senang, bkn nye susah pom...skali kita jujur, org akn hormat kite...percaye la...

8) meninggikan suara
..kdg2, pmpuan x wat salah pom kne tengking, wat salah...lagi laa....ap la yg kamu marah sgt nie...klu ckp elok2, bwk berbincng...hmmm~...masalh mesti setle...makin korg tinggi suara, makin sakit ati ade lew....

9) ego
..yg nie, mls aq nk ckp panjang...jgn anggap pmpuan akan toleransi dgn sikap ego kmu yg x bez tu..bila kamu biakn ego menguasai diri kamu, kamu daa berada dalam tahap bahaya...tggu laa,, adalaa pasangan kamu yg angkat kaki, say hai hai bye bye....hehehee3..

10) cemburu buta
...cemburu tanda sayang....betol ke..? tp, klu daa lebey2 bkn cemburu daa..itu cr pasal name nyer...ap laaa yg korg nk cemburu sgt..x luak pom...klu anda cemburu tanpa siasat perkara sebenar, masalah besow tu...kdg3, belajar bagi ruang antara satu sama lain..x laa masing rase dikongkong...ingat, anda nk kawn nnt, bkn nk kawen ngn tuan empunya badan jew, tp kehidupan de...belajar kenal pasangan dgn lebih mendalam dulu....spy x menyesal kemudian..


daaa....TAMAT
Wassalam....^_^

Saturday, June 13, 2009

[..tips elak kemarahan..]


..kdg2 kita x sedar, bile kita marah, masalah x kn selesai..oleh itu, aq ad bbrapa tips nk kongsi dgn kamu2...


1. Berdiam diri
Ini adalah langkah pertama dan terpenting yang harus di lakukan. JIka tidak berhasil cara ini, baru lah disusuli dengan langkah seterusnya. harus diingatkan, sifat marah adalah satu pilihan dan bukannya kewajipan. maksudnya, jika kamu marah, diri kamu juga yang mampu mengawalnya. Tenang sejenak dan fikir buruk baik kamu sebelum melunaskan kemarahan itu. Jika difikirkan kemarahan itu tidak memberi apa-apa kesan, berdiam diri adalah lebih baik.

2. Jangan terus dibelenggu
Maksudnya jangan menyimpan kesalahan orang lain dalam jangka masa yang agak lama. Ini akan membuatkan perasaan marah kamu membuak-buak dan lama kelamaan akan mewujudkan perasaan dendam. Cara terbaik, cube selesaikan masalah kamu itu dengan baik, bunag segala ego yang ada dan akhiri dengan ungkapan maaf.

3. Proaktif
Orang yang proaktif adalah orang yang secara sedar memberikan tindak balas terhadap kemarahan mengikut pemikiran yang positif.

CONTOH:

Jangan marah kepada peribadi seseorang tetapi marahlah kepada persoalannya.

Fikir satu cara apakah dan bagaimanakah cara terbaik untuk anda memarahinya secara halus agar dia sedar akan kesilapannya.

Bersikap terbuka, jelaskan kenapa anda marah. Jangan hanya pendamkan di dalam hati kerana itu bukannya jalan penyelesaian yang terbaik.


Akhir sekali, berdoa agar di tenteramkan hati dan dihindari daripada perasaan amarah dan dendam.. Amin....

[..bila sudu + garpu + pinggan berlaga..]

..eeiit~.. mmg ati aq sakit lagik...daa, kli nie aq nekad..tiada peluang kli ke 4, 8, 10, mahupum 100...daa byk kali wat perangai..lantak ko la, mamat~!!!..

..itu la aq,,tyme marah...isk3... tp, aq da nk wat cmner...kesabaran aq da tahap maksimum... makin aq tahan sabar, makin nk meletup gunung berapi...daa kali ini, mebi y terakhir.. aq daa fed up mnde cmni....

..bila tiba keadaan cmnie...ap korg nk buat..? nk teruskn ker..atau nk lupe jer terus..? aq pom x tau la nk wat ap.. setiap kali, aq berdoa, berserah kepada Nya..huhu2.. klu de bukan untuk aq, aq pasrah....

..bila tiba situasi cmni, berapa langkah kita bley amik, supaya hati kita lebih rasional berdepan dengan situasi berkenaan..contohnnya...:


1) Fahamilah, lelaki ske giler kalu wanita nie telalu tergila-gilaknya. de rase mmg de nie macho ala mancis sangat. itu boleh menjadikannya lebih sampai hati. Sebaliknya, jika tidak terlalu dikisahkan lelaki boleh jadi lebih rasional tau tahu diri..

2) Suami atau Teman Lelaki bukan suatu benda. Tiba masa de pergi, prestasi boleh menurun. Tidak Tidak perlu terasa empunya sebab manusia mengalami susut nilai. Terima seadanya.

3) Tingkatkan kefahaman agama terhadap tuntutan kahwin- fahami segala selok-belok, liku2 kehidupan, anda akan tenang menghadapi segalanya.

Firman ALLAH:

" Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-NYA ialah DIA menciptakan untukmu, isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan berasa tenteram kepadanya, dan dijadikannya di antaramu kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir." ( Ar-Rum, 21)

* kasih sayang dan cinta boleh direalisasikan oleh tutur kata, perilaku, dan perasaan yang tulus ikhlas tanpa perlu campur tangan...renung2 kan....



Tuesday, June 9, 2009

[...cuti cuti JOHOR BHARU & BATU PAHAT...] hari 1


..cuti skolah muncul lagik..haha2..suko bebnO aq sbb kli byk mjlis kawen kt kg..termasuk la mak sdara aq skali..de kawen gn org j.b, ps2 aq nok crite ckt psl cuti2 aq kli nie..

..perjlnn cuti nie, start dr Kolumpo..(x brani deyh nok bwk kete direct dr k.trg)..dlm kol 11 lebey kami gerok..tp, apkn daya punye la jam, mengalahkn jam skaya yg slalu aq beli..fuh~!!!

3 highway terlibat gn accident..highway sepang, higway kajang, pas2 susur masuk melaka..

fuh~...dlm pkol 6.30 ptg slamt smpi kt destinasi yg dituju..bndr j.b..mmg x pnh aq drive area j.b.. 1st tyme aq drive kete dr kL to jB..puas ati..hahaha2..tp, myV jaa..klu EVO, daa lme smpi..hahaha2..

..smpi kat bilik (abh aq da check in siap2), aq rehat2 secukup rase, cz mlm nie abh aq ajk pegi the zon ( shppg cmplex bebas cukai )..besaw seyh..tp, aq mls la nk belanje..brg seme da cukup..cme ap beli spasang sandel comfort..wat g site..hahahaa2...

..lps2, kami pom pegi mkn2 slps letey tawaf bgunan tuyh..hahaha2...mkn fav ma aq, ikan siakap kukus...fuh, berasap...hahah2..sesedap rase aq mkn..( yo la, dr pg tdk x mkn nasi wOOo~...)..


lps 2, kami pom gerak balik bilik..keletihan kepenatan..titow~...!!
esok jmpe lgik..hehehe2..byk gik aq nk citer neyh,....

Thursday, June 4, 2009

[..kek coklat lembap..]


Bahan-bahan:
250 gm butter
1 cawan gula kastor
1 cawan gula perang
4 biji telur (A)
1 sudu teh esen vanila
1 cawan susu segar suam
1 1/4 cawan tepung naik sendiri
3/4 cawan serbuk koko

Utk choc ganache;
150 gm coklat masakan
1 sudu besar susu pekat
1/4 cwn air panas
1 sudu besar butter

Cara-cara :

  • Griskan loyang dgn butter dan tepung dan panaskan kukusan. Ayak tepung bersama serbuk koko.

  • Pukul butter bersama gula castor dan gula perang hingga kembang. Masukkan esen vanila dan pukul lg.

  • Masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul hingga gebu dan kembang.

  • Masukkan susu dan tepung yg diayak secara selang seli dan guna kaedah kaup balik hingga adunan sebati

  • Masukkan kedalam loyang dan tutup loyang dgn aluminium foil. Kukus selama 1 1/2 jam.

  • Bila sejuk barulah diletak atas pinggan kek dan hiaskan dgn choc ganache.

  • Untuk membuat choc ganache: masukkan coklat masakan yg dipotong kecil2, susu pekat dan air panas kedalam periuk dan masaklah cara double boiler hingga cair. Padam kan api dan masukkan mentega. Kacau hingga mentega cair.

  • Curahkan atas kek yg dah sejuk dan hiaskan mengikut cita rasa masing2. Kek ini lebih sedap dimakan jika dah disejukkan dalam peti ais.





pst: sungguh enak dimakan begitu saja~...hehe3...tempahan? bgtau laa~...0_^

Wednesday, June 3, 2009

[..stadium sultan mizan runtuh..]



...huuhu2..bencana alam..da itu ketentuan Dia Yang Maha Kuasa nk wat cner..redha je la.. x pom, wat je tugu kat c2..at least cipta sejarah skit untuk ank, cucu cicit nnt..haha3..

..tp x tahan la jgk, memalukan ad la skit..projek hampir 300 J beb~...mau x pengsan..huhuh3..ap la nasib jurutera kan~...

..tp, bese la, pepatah melayu ckp " Sepandai -pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua" pasnie, x soh2 la nk lompat tggi3..klu da lompat tggi tuyh, kne beringat skit bkn utk kamu shj, utk diri sndiri jua, " dr mane kamu datang...dr situ la kamu dikembalikn jua"..ad faham...!! hehehe3..

..gmbar bgunan, aq x smpt nk upload gik, cz ad dlm cam..penoh gn gmbr site..nnt a aq upload utk tontonan korng..pst: aq dpt tgk depn2 wes..korg jgn jeles..hik3...mne tidok nyer, site aq 5 minit, udeh smpi, pnjt bgunan 4 tgkt, nmpk terang2..hehe3...